Skype Mülakatına Nasıl Hazırlanır?

Bir arkadaşım doktora başvurularına başladı ve Skype mülakatları için tavsiye istemişti. Ona yazdıktan sonra bunları yazıya da aktarmak istedim. Ben şu anda Wageningen Üniversitesi’nde doktora yapıyorum. Başvuru öncesinde de zihnim bayağı netti. Burayı istiyordum. MEB bursu mülakatına çağrılınca, başvuru yaptığım alanda çalışan hocaları taramaya başlamıştım Wageningen’de. İki hocaya mail attım oradan. Birinden geri dönüş oldu ve “ikimize mail atmışsın, üçümüz beraber skype görüşmesi yapacağız” dediler. Şu anda ikisi de hocam.

Ben bu skype görüşmesine nasıl hazırlandım? Baştan belirteyim bunlar benim kendi tecrübelerim, siz daha farklı şekilde de tecrübe edebilirsiniz.

A girl on swing – Banksy


Özgeçmişim ve niyet mektubum için de öncesinde epey hazırlık yapmıştım. Şunu yine de belirtmiş olayım özgeçmişimi nihai haline kavuşturmadan evvel 5-6 arkadaşımdan geri dönüş alıp şekillendirdim. Ama bu başka bir yazının konusu. Görüşmek istediğiniz hocaların ne çalıştığını gerçekten araştırmış olduğunuzu varsayıyorum. Daha önce de iş görüşmesine gitmiştim ama en iyi hazırlık yaptığım görüşmenin bu olduğunu söyleyebilirim. Fakat skype mülakat tecrübem yoktu şu kısa videodan da faydalandım. Aşağıda vereceğim tavsiyelerin bir kısmı da buradan.

  1. Kendinize sorular hazırlayın: Bu görüşmede siz karşı taraf olsanız nasıl kendinize ne sorardınız? Bu sorulara cevaplarınızı da yazın. En temel sorulardan biri de neden bizimle doktora yapmak istiyorsun/çalışmak istiyorsun? Bu soruya önceden hazırlıklı olmak mülakat sırasında kem küm ıhmm demenizi ciddi anlamda engelleyecektir. Ayrıca siz onlara CV’nizde ve niyet mektubunuzda ne sunduysanız o kadarını biliyor olacaklar. Bunu da aklınızın bir kenarında tutun.
  2. Ses Kaydınızı alarak hazırlanın: Tüm bu sorularımı hazırlayınca kaç dakika sürebileceğini kestirmek için ses kaydını aldım ve dinledim. Daha evvel radyo yayıncılığı da yaptığım için kendi sesim artık iğrenç gelmiyor bana. Sesiniz iğrenç gelse de bir yerden başlamak lazım 🙂 Ses kaydımı dinlerken esas metinde değişiklikler de yaptım.
  3. Online video recorder kullanın: Yukarıdaki youtube videosundan aldığım en süper tavsiyelerden biri idi. Hem karşı tarafta kendimin nasıl göründüğüme dair bir ipucu verdi, hem de kamera karşısında alıştırma yapma şansım oldu. Kısa videolar çekip bilgisayarımın kamera açısını da böylece ayarlamış oldum. Altına kitaplar koydum doğru yüksekliği ayarlamak için. Ayrıca bilgisayarımın ses ve video ayarlarını da test etmiş oldum.
  4. İngilizce mülakat: Benim eğitim hayatımda eğitim dili hep Türkçe oldu. Bu yüzden de İngilizce mülakatlar için bir özgüvensiz hissediyordum, yani korkuyordum. Bunun için de sık kullanmadığınız İngilizce kelimelerin telafuzlarını doğru söyleyebilmek için kullanacağımı tahmin ettiğim veya planlandığım kelimelerin telafuzuna Youglish.com’dan çalışmıştım.
  5. Su için: Arada su için. Yanınızda bir sürahi veya şişe su olsun. Hatta unutmamak için post-it kağıdına su iç gibi uyarı yazın. Heyecanınızı azaltmaya da yardımcı olur. Biraz heyecan karşı tarafa yansıyınca hevesli olduğunuzu anlıyorlar ama fazlası pek iyi değil 🙂 Konuşurken bazen dilinizin damağınızın kuruduğunu bile farketmeyeceksiniz, su için!
  6. Post-it kağıtlarına not alın: Bazen insan önemli noktaları unutup ahh bunu nasıl unuturum diyerek hayıflanabiliyor. Mülakat sırasında bahsetmek istediğiniz bir konu varsa pos-it kağıtları yardımcı olabilir. Bilgisayarınızın ekranına yapıştırırsınız.
  7. Gülümseyin: Doğal tabiatında gülümsemek olanlar için pek zor olmayacaktır. Sizi hiç tanımayan bir patron adayı veya müstakbel danışman hocayla mülakat sırasında yeri geldiğinde gülümsemenin pozitif bir ortam yaratacağına inanıyorum. Normalde pek gülümsemeyen biriyseniz kusura bakmayın bu sorunun cevabı bende değil, ama sahte bir gülüş de hemen anlaşılıyor.
  8. Bilmiyorum demekten korkmayın: Bilmiyorsanız bilmiyorum diyin. Kimseye zarar vermez.
  9. Dürüst olun: Gizli bir gündeminiz olmasın. Nasıl olsa beni anlarlar diye düşünmeyin. Açık konuşun.
  10. Soru sorun: Sormak istediğiniz soruları mülakat öncesinde de hazırlayabilirsiniz veya aklınıza mülakat sırasında gelebilir. O anda not alıp mülakatın sonunda sorabilirsiniz. Benim durumumda mülakatın sonuna doğru ben de soru sorabilir miyim demiştim. Aaa tabii bunu unuttuk biz diyip soru sormama müsaade etmişlerdi.
  11. Kılık kıyafet: Normal bir iş görüşmesine nasıl gidiyorsam öyle idim.
  12. Başka? Bununla alakalı başka tavsiyeler de bulabilirsiniz. Skype Interview Tips yazın bakın sonuçlara.

İyi bir hazırlık bu pozisyon için ne kadar hevesli olduğunuzun da emaresi olacağı için bunu mülakat sırasında karşı tarafa yansıtacağınızı düşünüyorum. Burada doktoraya başladıktan sonra bazı zamanlar çok zorlanıyordum. Bunu da benle mülakat yapan hocalardan biri ile paylaştım. Siz beni neden kabul ettiniz diye sordum (yüksek lisansta yaptığım işten bayağı farklı bir alanda çalışıyorum. CV’ne baktığımızda bu alanda tecrüben olmadığını görmüştük ama motivasyonun yüksekti, bazen alanda bilgisi yüksek olandansa motivasyonu yüksek olanı tercih etmek daha iyi oluyor dedi.


Belki bu mülakattan sonra red cevabı da alacaksınız. Ama üzülmeyin en azından bunu tecrübe etmiş olacaksınız ve bir sonraki mülakatınız için de bir ön hazırlık olacaktır. Kıymetini bilin! Bol şans!

2 thoughts on “Skype Mülakatına Nasıl Hazırlanır?

  1. selam, tam da dün bir international interview’e girdim. çok temel hatalar yaptım. soruların bazıların cevap veremedim ve sonra heyecanlanıp bazılarını anlayamadım. keşke bir hafta önce bu yazıyı okumuş olsaydım :/. ben de her zaman “benim eğitim hayatımda eğitim dili hep türkçe oldu” bahanemin arkasına sığınıyorum sorun yaşadığımda. çalışmak ve hazırlanmaktan kolay geliyor işte konforlu bölgenin sınırlarını sağlamlaştırmak. tavsiyelerin için tekrar teşekkürler.

    • Merhabalar. En sonda yazdığım yorum sizin için geliyor öyleyse. Boşuna üzülmeyin. Tecrübe ettiniz iyi oldu sizin için. Bir sonraki mülakatta ne yapacağınızı artık biliyorsunuz. 😄

Yorum bırakın